9.měsíc
Vývoj dětí 9. měsíc
Máte pocit, že žádná hračka se u vašeho drobečka dlouho neohřeje? Je to docela normální, v tomto věku totiž dítě rádo s hračkami všelijak dovádí, hází je na zem, vy je seberete a vzápětí jsou opět na zemi.
Tato scéna se může opakovat třeba desetkrát. Vaše dítě je totiž doslova nadšené tím, že upoutalo vaši pozornost, a čím lépe se mu to podaří, tím bude nadšenější.
Hra je pro dítě velmi důležitá, smiřte se s tím, ovšem pozor, abyste se neplazila po zemi několik hodin v kuse. Rádo bude dělat „papa“ nebo „pacipaci“, jen abyste se usmála. Dítě už rozumí svému okolí a dokáže lépe chápat to, co vidí, a to, co samo dělá.
Je to také doba, kdy rozvíjí to, co se „učilo“ poslední dva měsíce, a sice rozvíjení citového vztahu. Vytvářejí se tedy podmínky pro to, aby byla jakákoli dovednost posilována a povzbuzována právě citovou odezvou. Tato první „dětská univerzita“ probíhá typicky ve společenském kontextu - neučíte dítě domácí hry, ale rozvíjíte v něm touhu učit se v kontaktu s jeho lidským okolím.
Nenuťte tedy dítě něco dělat násilím, ale pokud po vás zopakuje „beranyduc“, dejte mu hodně nahlas najevo, jakou z toho máte radost. Netrapte ho zbytečně před babičkami, abyste „předvedli“ vašeho potomka, akorát ho tím budete přetěžovat. Když bude chtít, udělá to rádo samo. A když ne dnes, tak zítra.
Optimální chvíle pro takové hrátky je doba, kdy je dítě v pohodě, uvolněné a má dobrou náladu. Vaše devítiměsíční dítě je stále v pohybu - je to takové jeho průzkumné období.
Systematické zkoumání všeho, co je nahoře, dole, uvnitř, venku, je pro devátý měsíc typické. Už nenatahuje ruce jen po hračce nebo věci, která je na dosah, ale i po těch, na které nedosáhne. Také ho baví stát a pokud to jde, stojí u všeho, o co se může opřít. Jako by jeho výraz říkal: „Podívejte se na mě, jsem už vysoko a krásně na vás vidím!“
FYZICKÝ VÝVOJ
* Prakticky všechny děti se umějí zvednout na všechny čtyři a kývat tělem, vzepřít se s roztaženýma nohama.
* Většina dětí se umí posadit z lehu na břiše, začne chodit a drží se přitom nábytku.
* Některé už samy stojí (chvilku), umějí se předklonit a zvednout hračku, když se drží, dělat kroky s malým podpíráním.
* Používá nůžkovitý úchop palcem a ukazováčkem ke zvedání drobných předmětů, dloube ukazováčkem do předmětů a může začít i ukazovat.
DUŠEVNÍ VÝVOJ
* Křikem bude přivolávat vaši pozornost, bude čekat na odezvu, když se jí nedočká, bude to zkoušet znova.
* Rádo si hraje s hračkami a knížkami.
* Je schopno samo kousat a žvýkat pevnou stravu a samo se krmit drobnými proužky tuhých potravin.
* Bude se pokoušet vám sebrat při krmení lžičku.
* Bude hledat něco, co jste mu před jeho očima napůl schovali a bude potěšeno, když daný předmět najde.
* Bude potěšené, když mu dáte najevo, že je bystré. Naučí se tleskat, dělat „pacipaci“ a mávat.
SPOLEČENSKÝ VÝVOJ
* Komunikuje gesty i zvuky, stále častěji opakuje a zdvojuje slabiky, napodobuje zvuky.
* Jeho hlasový projev se blíží zvukům mateřštiny.
* Rozpoznává nové tváře, ale může na ně dočasně reagovat úzkostí.
* Začíná chápat, že nástroj komunikace má v rukou ono samo.
Už zase brečí
Máte pocit, že vaše miminko pláče trochu jinak než dřív? Ještě sice občas pláče hlady, ale jen někdy. Objevují se ovšem jiné druhy pláče, například pláč z nudy, osamění nebo ze strachu. Pokud ho necháte dlouho v postýlce nebo ohrádce, zřejmě bude plakat právě proto, že tam už nechce být. Stejně tak může pořádně křičet, když se budete blížit k lékaři, u kterého dostalo minulý měsíc „včeličku“. Nehubujte ho, naopak, má skvělou paměť, to chce spíše pochvalu... Jen ho uklidněte.
Na co dát pozor
Dítě se už v tomto období umí většinou postavit, ale neumí si ještě samo sednout. Dávejte tedy pozor, abyste ho nenechala dlouho někde stát u dveří - bylo by unavené a plačtivé. Ovšem můžete už začít s pomalým sedáním s pokrčením kolem.
Jak obohatit hru
* Dávejte dítěti jen takové předměty, které nejsou nebezpečné, kterými může házet a které dopadají na zem každý jiným způsobem: peříčko, zmačkaný papír, nafukovací balonek, kostka, kovová lžička, míček apod.
* Učte ho, jak předmětem mířit - před židličku dejte třeba umyvadlo z umělé hmoty.
* Už vás nebaví pořád předměty sbírat? Přivažte „házecí“ předmět na provázek, druhý konec přivažte dítěti na dosah, na židličku nebo ohrádku. Pak už ho jen učte, jak si předmět pomocí provázku podat.