6.měsíc
Vývoj dětí 6. měsíc
Šest měsíců uteklo a vaše miminko slaví svoje půlroční narozeniny. Je z něj osobnost, která stále víc touží po nezávislosti. Skončila jedna vývojová etapa a začíná další, pro dítě i pro vás ta nejdůležitější.
Dítě už nechce být na jednom místě, už mu nestačí, že jste běhala vy kolem něho. Teď chce být pohyblivé samo. Život s dítětem již nebude tak snadný, budete muset dávat více pozor, ale zase to bude zajímavější a dramatičtější.
Ležet na zádech? Ani nápad! Každou chvíli bude někde jinde, chvíli na bříšku, chvíli na kolínkách, bude se opírat o dlaně a některé děti se už budou pokoušet plazit po břiše dopředu. Je to doba, kdy musíte být ostražití.
Dítě v šestém měsíci se snaží být s vámi neustále v kontaktu - slyší na svoje jméno a neustále si něco brblá, mručí, brouká si, slintá, fouká z pusy bubliny a mlaská. Je to také doba, kdy i stále kojené dítě začíná zkoušet něco jiného než jen mateřské mléko. Na tuhle dobu pokusů, upatlaných rukou a pobryndaných košilek a triček rozhodně nezapomenete.
V tomto období si děti s předměty hrají, drží je, bouchají s nimi o zem, strkají si je do pusy, některé už na konci šestého měsíce začínají hračky používat určitým jedinečným způsobem, jako by říkaly: „Nechte mě, já vím, co s tím mám dělat!“ Pokud dítěti pořídíte kostky a budete je stavět, bude přímo nadšené - a velice rádo je bude shazovat.
Hrajte si s ním tak často, jak jen to jde: volejte na něj jménem, čekejte, až se otočí, a zavolejte na něj znova. Vezměte si do ruky chrastítko, zachrastěte a počkejte, pak zachrastěte znova. Takové hry jsou výborným tréninkem sluchu.
Zhruba v této době začnou miminka hledět stejným směrem jako vy, když mluvíte, což jim bude pomáhat naučit se pojmenovat věci, o kterých se mluví. Většina půlročních dětí je fascinovaná drobnými předměty, třeba kuličkami hrášku - pozor, aby si je nestrčily třeba do nosní dírky. Drobné předměty bere dítě hrabavým úchopem a do celé dlaně, strana palce a ukazováčku převládá.
Dítě je v šestém měsíci méně bojácné: vezme-li si do ruky pískací hračku, která vydává zvuky, už se tolik nevystraší, protože očekává, co se stane. Je to tedy doba, kdy dítě v praxi nabírá nové zkušenosti. Je zvídavé, všemu chce přijít na kloub, všechno chce pochopit a porozumět tomu. Sice budete mít doma nepořádek, ale radši nad ním přivřete oči - tohle všechno se vám i dítěti jednou stokrát vrátí!
Smiřte se s tím, že teď vyvíjí iniciativu i vaše miminko, a nejen vy. Bude provokovat a přitahovat vaši pozornost, ale brzy zjistíte, že to stojí za to!
FYZICKÝ VÝVOJ
* Nohy dokáže zvednout nad podložku a prsty u nohou se často dostanou do pusy, později už se to nepodaří.
* Když budete mít dítě na klíně třeba u stolu, dovede se zaměřeně a cíleně natáhnout pro předmět, který dáte před něj. Zajímavou hračkou je pro něj naprosto všechno, takže dávejte pozor i na hrnek s teplým čajem.
* Dovede vzít do každé ruky jednu věc, jednu věc dovede ohmatat a zkoušet oběma rukama. Věci dokáže udržet poměrně dlouho, ale taky rychle pustit. Otevírání a uvolňování bude jeho „převládající“ cvičení pro celé další pololetí.
* Dovede se přetáčet ze zad na břicho a na bok, ale taky z břicha na záda.
Některá miminka se dovedou zvednout na ručičkách do sedu a na chvíli bez opory sedět.
* Pokud je podržíte do stoje, začne poskakovat a narovnávat a krčit nohy. Někdy dovedou kroutit zápěstím, používají obě ruce.
DUŠEVNÍ VÝVOJ
* Při hraní je cílevědomější, aktivně se natahuje po hračkách, které ho zaujmou.
* Dítě se radši kouká na skutečné předměty než na obrázky.
* Sahá na zrcadlo, když vidí obraz.
* Bojí se cizích lidí, dokonce začne plakat, i když přijede babička z daleka.
* Pozor na přehnané mazlení - mazlení je sice přirozené a blahodárné, ale některé děti jsou mazlivé, některé méně a některé nemají rády těsný kontakt.
* Směje se, když je šťastné.
* Brouká si u hry.
SPOLEČENSKÝ VÝVOJ
* Prakticky všechny děti umějí používat zvuky h, n, k, f, b a p.
* Většina dětí začíná kombinovat souhlásky a samohlásky a začíná rozlišovat výšku tónu a rychlost řeči.
* Některé děti kombinují souhlásky a samohlásky, mluví na hračky a obrazy v zrcadle.
* Některé umějí žvatlat a spojovat souhlásky a samohlásky.
* Většina dětí se pokouší upoutat vaši pozornost buď bubláním, nebo podobnými zvuky, mohou na vás i mávat rukama.
Já samo!
Dítě se snaží samo nakrmit, strká si do pusy jídlo pomocí prstů a natahuje se po láhvi nebo po jiném jídle. Pokud však plně kojíte, počkejte až na konec šestého měsíce. Všimnete si, že v této době začíná miminko milovat hudbu, obzvláště pokud mu budete zpívat vy sama. Začíná chápat význam slova „ne“.
Rizika prvního půlroku
Máte doma chlapečka? Pak vás může v prvních šesti měsících překvapit tříselná nebo šourková kýla. Vzniká tak, že do méně pevného místa (kýlní branky) v tříselném kanále se vtlačuje z břišní dutiny střevní klička, která zde vytvoří zduření či bulku. Při křiku nebo střevní plynatosti se bulka zvětšuje. Po uklidnění většinou vklouzne zpět. Kýla sama však nezmizí a je nutno ji odstranit operativně. Operace se provádí kolem jednoho roku věku, jestliže se však kýla uskřinuje, je to vážnější a operace je nutná ihned. Poznáte to, když se bulka zduřuje, nevrací se, dítě bolestivě křičí, přitahuje nožky k bříšku a bulka je velice bolestivá na dotek. U holčiček hrozí pupeční kýla, ale ta není tak nebezpečná, protože nehrozí uskřinutí.
POZOR NA PÁDY Z VÝŠKY
První pololetí je také rizikové pro možné pády z výšky. Nikdy nenechte dítě ležet v tomto věku samotné na gauči, v otevřené postýlce nebo na přebalovacím pultu!
Jak naše Haru :)